Een slimme verkoopstrategie kan zomaar duizenden euro's opleveren
Zomaar je huis te koop zetten en maar zien wat er gebeurt? Dat werkt niet.
Ten minste, niet als je de maximale verkoopprijs eruit wil halen. En laten we eerlijk zijn, als je een paar duizend euro extra kunt krijgen… is toch mooi meegenomen!
Daarom denk ik altijd mee over een slimme verkoopstrategie. Hoe werkt dat?
Slimme verkoopstrategie: Stap 1
Verkoop van je huis voorbereiden
- Timing:
Wat is het beste moment om je huis in de verkoop te zetten? Is het slimmer eerst een huis te kopen en daarna jouw huis verkopen of andersom? Moeten we nog rekening houden met het seizoen om je huis te verkopen? Of staan er momenteel vergelijkbare huizen in de verkoop en kunnen we beter wachten tot die verkocht zijn? - Kleine klusjes
Ik geef je advies over kleine klusjes die je in en om huis kunt doen om de verkoopprijs van je huis te verhogen. De tuin op orde maken, kleine reparaties. Dingen die voor kijkers gaan zorgen voor een goede eerste indruk. - Prijsverhogers
Ik kan als verkoopmakelaar redelijk goed inschatten wat een bepaalde investering je extra gaat opleveren. Bijvoorbeeld het schilderwerk vernieuwen, aanbrengen van extra isolatie of het oplossen van gebreken.
Slimme verkoopstrategie: Stap 2
Prijsstrategie
Vervolgens denk ik mee over een slimme prijsstrategie. Hoog inzetten of juist laag starten? En wat is dan een logische prijs in de markt en vergeleken met andere huizen in de omgeving? Ik maak een handig overzicht met vergelijkbare huizen die in de buurt verkocht zijn en voor welke prijs. Daarbij omschrijf ik wat de plus- en minpunten van jouw huis zijn ten opzichte van deze woningen. Zo kunnen we een goed onderbouwde vraagprijs bepalen.
Nog een extra handigheidje: ik kijk ook slim naar de prijsklassen op Funda: wanneer val je net in categorie waar jouw doelgroep zit?
Slimme verkoopstrategie: Stap 3
Presentatie
Funda is het belangrijkste platform en werkt zo: hoe completer de woningpresentatie, hoe beter de woning scoort. Daarom ga ik altijd voor de maximale presentatie, met alle opties die Funda biedt. Denk aan video’s, uitgebreide plattegronden en foto’s.
Mijn fotografie heeft een lifestyle-uitstraling. De foto’s maken de eerste indruk voor geïnteresseerden: daarom lichten we de meest unieke en aantrekkelijke eigenschappen van je huis extra uit. De tekst schrijven we in normale-mensentaal en met focus op de dingen die typische kopers van je huis aan gaan spreken.