fbpx

ChatGPT voor makelaars [+9 gratis prompts]

ChatGPT voor makelaars

Als makelaar ben je iedere dag bezig om je klanten zo goed mogelijk te helpen. Hoe handig is het als je een gratis virtuele assistent hebt die je daarbij helpt? Dat is precies waar ChatGPT voor makelaars om de hoek komt kijken. Wij besparen met ChatGPT inmiddels uren op ons werk. Zo houden we meer tijd over voor persoonlijk contact met onze klanten. Ik leg je graag uit hoe ChatGPT werkt, wat je er als makelaar mee kunt doen en hoe je ijzersterke prompts schrijft.

ChatGPT, hoe werkt het?

Een gratis chatbot die een perfect antwoord heeft op zo ongeveer elke vraag die je hem stelt. Klinkt te goed om waar te zijn. Maar dat is wel wat ChatGPT is. ChatGPT is eigenlijk een virtuele assistent van OpenAI. We zijn gewend om op zoekwoorden te Googlen en door te klikken naar een website die ergens de informatie bevat die je zoekt. Maar de toekomst is om vragen te stellen aan een assistent als deze. En je krijgt meteen en precies het antwoord op je vraag. Het werkt met natural language processing, oftewel: het begrijpt menselijke taal. Hierdoor kun je in gesprek gaan met ChatGPT. De tool kan op basis van jouw vragen en opmerkingen antwoorden genereren.

Dit is mogelijk dankzij de enorme hoeveelheid data waarop ChatGPT is getraind. Het heeft toegang tot miljarden woorden en zinnen, waardoor het kan begrijpen wat mensen bedoelen en daarop kan reageren.

En dat is zó goed gedaan, dat de tool in korte tijd de wereld veroverde.

Om je een idee te geven hoe populair ChatGPT is geworden in korte tijd: dit is hoe lang het de meeste applicaties kostte om 1 miljoen gebruikers te krijgen:

  • Netflix: 3.5 jaar
  • Facebook: 10 maanden
  • Spotify: 5 maanden
  • Instagram: 2.5 maanden
  • ChatGPT: 5 dagen 🤯
Ik was ook vanaf moment één fan! De antwoorden die ik terugkrijg zijn vaak echt sterk. Bizar, hoe een computer dit kan bedenken! Al moet je wel scherp zijn op foutieve informatie. Dus altijd zelf de antwoorden even goed nalopen en niet klakkeloos alles overnemen.  
 

ChatGPT voor makelaars, waar gebruik je het voor?

Ook als makelaar kun je ChatGPT voor veel verschillende dingen gebruiken. Een paar voorbeelden:

  • Schrijven van woningteksten.
    Door ChatGPT de kenmerken van de woning te geven rolt er een tekst uit die een goede basis is voor je woningtekst. Handig!
  • Schrijven van social media posts.
    Geef ChatGPT je woningtekst en vraag om er een social media post van te maken. je krijgt er een met emoji’s en relevante hashtags!
  • Beantwoorden van veelgestelde vragen:
    Met ChatGPT kun je een lijst maken van veelgestelde vragen en antwoorden. Zo kunnen klanten snel antwoord krijgen op hun vragen zonder dat ze hoeven te wachten op een reactie van jou als makelaar.
  • Aanbieden van informatie over de woningmarkt:
    Als makelaar heb je veel kennis over de woningmarkt. Met ChatGPT kun je deze kennis delen met klanten, bijvoorbeeld door antwoord te geven op vragen over de huizenprijzen, de beste wijken om in te wonen of de trends op de woningmarkt.
  • Telefoonscripts maken:
    Moeilijk gesprek met je klant? Laat ChatGPT je helpen met een goed script om jouw klant te overtuigen. 
  • Toekomst: Plannen van bezichtigingen.
    ChatGPT zou klanten kunnen helpen bij het plannen van bezichtigingen. Bijvoorbeeld door te vragen naar hun beschikbaarheid en vervolgens een afspraak in te plannen in jouw agenda.

ChatGPT: hoe schrijf je een prompt?

De prompt is de instructie of de vraag die je ChatGPT meegeeft waar je antwoord op krijgt. 

Hiervoor geldt: rubbish in = rubbish out. Hoe beter je prompt, hoe beter het antwoord dat je krijgt. 

Waar je allereerst op moet letten is dat je instructies geeft, in plaats van vragen stelt. Vragen stellen is goed voor brede ideeën. Duidelijke en specifieke instructies geven zorgt ervoor dat je een antwoord krijgt waar je meteen iets aan hebt. 

Gebruik het liefst korte zinnen die makkelijk te begrijpen zijn. Vermijd ook  jargon. Zorg dat je het zo makkelijk mogelijk maakt voor de tool om te snappen wat je bedoelt. 

Ben je niet meteen tevreden over het resultaat? Haak niet meteen af, maar ga in gesprek met de tool en geef aan wat beter kan. Dan zal de tool weer aan de slag gaan om met een beter resultaat te komen. 

ChatGPT voor woningteksten, tips voor je prompt 

5 dingen die je mee moet nemen in je prompt voor ChatGPT makelaars (en een bonustip).🎁

1. Highlights van het huis.

Zeg ook tegen Chat GPT dat dit de highlights zijn. En liefst ook dat deze in de eerste paar zinnen moeten. Slechts een kwart van de Funda bezoekers klikt op ‘lees meer’, dus belangrijk dat de belangrijkste kenmerken in de eerste zinnen staan.

2. De belangrijkste kenmerken van het huis.

Denk aan type woning, energielabel, woonoppervlak, tuinligging. 

3. Bij wie zou het huis kunnen passen?

Jonge gezinnen? Of juist ouderen? Rustzoekers? Of mensen die het bruisende willen ervaren? 

4. De tone of voice.

Professioneel, informeel, hip en modern, jij/u? Door dit mee te geven past de tekst goed bij de uitstraling van je bedrijf. 

5. Voorkom AI detectie.

Geef ChatGPT instructies mee rondom zinsbouw en woordgebruik waarmee het minder duidelijk een AI gegenereerde tekst is.

🎁 Bonus: Geef eventueel instructies mee over de opbouw.

Zelf eindig ik de inleiding altijd met een call-to-action (zodat deze boven de ‘lees meer’ knop staat) en schrijf ik kopjes in hoofdletters (omdat dit op Funda makkelijker leesbaar is). 

Geen zin om hier zelf over na te denken? 🤷🏻 Met mijn sheet sla je al deze stappen over en vul je alleen de info over het huis hoeft in om een geniaal prompt te krijgen voor ChatGPT. Download de sheet.

ChatGPT voor makelaars, 9 ijzersterke voorbeeld prompts

Om je een idee te geven van wat je met ChatGPT kunt doen als makelaar, hieronder 9 voorbeeld prompts:

1. Schrijf een woningtekst

Ik wil dat je je gedraagt als een high-end copywriter in het onroerend goed. Ik wil dat je een pakkende tekst schrijft voor een huis vanuit een makelaar. Het gaat om een <TYPE WONING> met de volgende kenmerken: 

  • KENMERK 1
  • KENMERK 2
  • KENMERK 3

Het huis is perfect voor <DOELGROEP> (bijv. jonge gezinnen).

De volgende zaken moeten ook vermeld worden in de tekst: <X>, <X>, <X>. 

Maak de eerste twee zinnen extra pakkend en voeg meteen een call-to-action toe. Schrijf tussenkopjes in hoofdletters.

Schrijf een tekst die gemakkelijk de test van ai-detectietools kan doorstaan.  Reageer in het Nederlands, gebruik een <INFORMELE/FORMELE> tone-of-voice.

Krijg gratis toegang tot onze handige ChatGPT tool voor je woningteksten

2. Schrijf een telefoonscript

Schrijf een telefoonscript dat ik kan gebruiken als makelaar om de klant te overtuigen dat we moeten zakken in de vraagprijs. Het gaat om een <TYPE WONING> in <PLAATS>. De klant is iemand die <Bijv. nogal onzeker is over de woningmarkt en zoekt naar veel bevestiging in cijfers en data>. 

Aantal voorbeelden van doeleinden van het gesprek:

  • Opvolgen van een waardebepaling via de website. Ik verwacht dat het huis meer waard is dan uit de online check kwam. 
  • Geen bezichtigingen of geïnteresseerden meer. Welke vervolgacties gaan we nemen om de verkoop aan te jagen?
  • Bod accepteren dat onder de gewenste opbrengst van de verkoper ligt (maar wel het hoogste haalbare is).

Aantal voorbeelden van type klanten:

  • De klant zoekt zekerheid dus gebruik woorden die vertrouwen geven. 
  • De klant doet met moeite afstand van het huis omdat er veel emotionele waarde in zit. Speel hierop in in het script.
  • De klant houdt van statistieken en cijfers dus gebruik feiten en cijfers als onderbouwing.
  • De klant hecht veel waarde aan mijn professionele mening als makelaar. Gebruik dit in het script. 

3. Maak een Instagram post

Ik geef je een woningtekst, kun je hiervoor een Instagram caption schrijven? Graag relevante hashtags en zoekwoorden toevoegen voor een makelaar in <PLAATS>. Gebruik passende emoji’s en vlot, actief taalgebruik. 

<Plak de woningtekst>

Tip: gebruik Dall-E, Canva of Microsoft Designer om een afbeelding erbij te maken. Hieronder een voorbeeld van hoe dit werkt!

ChatGPT makelaars - Microsoft Designer

4. Maak een social media content kalender

Jouw taak is om mij te helpen bij het maken van 30 lokale SEO-geoptimaliseerde social media posts voor een makelaar in <PLAATS> in het Nederlands. Elk bericht moet ten minste vijf zoekwoorden bevatten die belangrijk zijn voor makelaars voor lokale SEO, op natuurlijke wijze in zinnen geschreven. Gebruik een <INFORMELE/FORMELE> tone-of-voice. De posts moeten gaan over uitdagingen waar huizenkopers en -verkopers mee te maken hebben. Elke post die je schrijft, moet minstens 5 zinnen lang zijn. De berichten mogen geen kortingen of nieuwe producten vermelden. Alles wat ik hierboven heb gezegd is belangrijk en moet worden opgevolgd. Doe alsof je een lokale SEO-expert bent. Plaats elk van deze berichten in een mooie tabel zodat het op een kalender lijkt. Geef ook een suggestie voor welke afbeelding ze voor elk bericht moeten gebruiken. De enige kolommen in het raster zouden voor de (1) post #, (2) post, (3) voorgestelde afbeelding moeten zijn. 

5. Verbeter mijn klantenservice

Ik ben een makelaar in woningen. Ik wil een betere service geven aan klanten die hun huis verkopen. Geef me 8 ideeën om mijn klanten te verrassen in het verkooptraject van hun huis. Let op: Het gaat dus om klanten die hun huis verkopen. Geef me vernieuwende en persoonlijke ideeën.

Dit waren de ideeën die ik terug kreeg!

6. Verbeter mijn teksten

Ik geef je een tekst van een <EMAIL/BLOG/WHATSAPP BERICHT>. Het doel van de tekst is om <DOEL>. Kun je deze herschrijven om hem <INFORMELER/PAKKENDER/MEER CONVERSIEGERICHT/KORTER> te maken?  

<GEEF DE TEKST>

Voorbeeld:

Ik geef je een tekst van een email. Het doel van de tekst is om klanten te informeren over onze werkwijze tijdens het verkooptraject en wat ze kunnen verwachten. Maar ook om hen enthousiast te maken om met ons aan de slag te gaan. Kun je deze email herschrijven om hem pakkender te maken? Gebruik actief, vlot en enthousiast taalgebruik en altijd ‘je’ in plaats van ‘u’. 

** Als je met Realworks werkt, heb je ontzettend veel standaard e-mail templates. Wij hebben deze allemaal op deze manier herschreven om de mails beter te laten passen bij onze tone-of-voice. 

7. Schrijf een tekst over de omgeving

Je bent een high-end copywriter die vloeiend Nederlands spreekt en schrijft. Schrijf een tekst over <PLAATS>. Prikkel elk van de zintuigen van de potentiële lezer en voeg een oproep tot actie toe in de laatste alinea. Reageer in het Nederlands, op een <INFORMELE, CREATIEVE> toon.

Schrijf de tekst zo lang mogelijk. Ik wil dat je een wervende tekst schrijft over wonen in <PLAATS>. Noem de volgende elementen:
– Een pakkende zin die de essentie van wonen in <PLAATS> geeft en nieuwe inwoners aantrekt.
– De highlights van de omgeving: wat is er mooi aan wonen in <PLAATS>? Wees specifiek, noem namen van toeristische highlights.
– Vermeld ook de belangrijke voorzieningen in <PLAATS>, zoals scholen, kinderopvang, supermarkten, drogisterijen en andere winkels. Wees specifiek over het aantal winkels, kinderdagverblijven etc.
– Noem de belangrijkste sportfaciliteiten en verenigingen. Zoek uit welke verenigingen specifiek in <PLAATS> gevestigd zijn en vermeld deze.
– En bespreek tot slot de bereikbaarheid per auto en openbaar vervoer. Welke steden zijn het dichtst bij en hoe lang is de rit? Is er een treinstation? En hoe goed is de bereikbaarheid per bus en fiets?

Schrijf een artikel dat gemakkelijk de test voor ai-detectietools kan doorstaan. Gebruik spreektaal en vermijd repetitieve frases en onnatuurlijke zinsstructuren.

8. Google / Facebook advertenties

Google: 

Ik wil dat je je gedraagt als een Google Ads expert. Bekijk de pagina <URL>. Schrijf voor deze pagina 20 pakkende headlines onder de 30 tekens voor een Google Advertentie. Gebruik creatief en vlot taalgebruik.

Facebook: 

Wat zijn de 5 belangrijkste vragen en twijfels die huizenverkopers hebben bij de verkoop van hun huis?

<ANTWOORD VAN CHATGPT>

Bedankt. kun je voor deze 4 vragen 10 pakkende hooks voor Facebook advertenties bedenken? Het is voor een makelaar in <PLAATS>.

Elke hook moet uit één zin bestaan, in het Nederlands geschreven zijn. 

Elk idee moet gebruik maken van best practices op het gebied van copywriting en persuasion om gebruikers aan te zetten tot actie. Gebruik creatief taalgebruik met woordspelingen. En vlot, hip en actief taalgebruik (je, niet u)

9. Lokale Google optimalisatie

Jouw taak is om mij te helpen een bedrijf te optimaliseren voor lokale SEO in het Nederlands. Het gaat om <MAKELAAR> in <PLAATS>. 
Doe alsjeblieft alsof je een lokale SEO-expert bent en geef me alle volgende verzoeken terwijl je tegen me praat alsof ik dom ben. Het eerste verzoek is om mij een lijst te geven van het belangrijkste dat een bedrijf kan doen om hun lokale SEO te optimaliseren. Mijn volgende verzoek is om een door komma’s gescheiden lijst te maken van de 10 beste longtail-zoekwoorden waarop dit makelaarskantoor moet proberen te scoren om lokale klanten te krijgen. Vermeld dat deze zoekwoorden allemaal moeten worden toegevoegd aan hun Google-bedrijfsprofiel en website. Geen enkel trefwoord mag alleen de naam van een stad bevatten. Schrijf vervolgens een korte bedrijfsbeschrijving die SEO-geoptimaliseerd is voor dit bedrijf. Gebruik <VLOT, MODERN> taalgebruik. Stel voor dat deze beschrijving wordt gebruikt als de metabeschrijving van de website. Schrijf dan voor mijn volgende verzoek een langere bedrijfsbeschrijving die SEO-geoptimaliseerd is voor dit bedrijf. Gebruik <VLOT, MODERN> taalgebruik. Beide beschrijvingen moeten eindigen met een call-to-action. Geef me dan voor mijn volgende verzoek een lijst met veel services die gebruikmaken van SEO-zoekwoorden die dit type bedrijf zou moeten toevoegen aan hun Google-bedrijfsprofiel waarnaar mensen in hun regio waarschijnlijk zoeken. Deze lijst moet door komma’s worden gescheiden. Er moeten minimaal 15 services in deze lijst staan. Plaats elk van deze antwoorden in een mooi opgemaakte tabel, samen met een SEO-geoptimaliseerde beschrijving voor elk van de diensten die je hebt bedacht.

Bonus: voeg ChatGPT toe aan je eigen website

Laat klanten hun vragen stellen aan jullie eigen Chatbot! 

[mwai_chatbot_v2 id="default"]

Aan de slag met ChatGPT

ChatGPT is gratis en aanmelden is su-per-makkelijk. Aan de slag met ChatGPT als makelaar? Dat doe je zo:  

Ga naar https://chat.openai.com/auth/login.
Klik op Aanmelden.
Vul je gegevens in en laat de pret beginnen.

Stel ChatGPT een vraag laat je verrassen!

Opmerking: aangezien de hele wereld ChatGPT momenteel probeert, kan het zijn dat je een bericht krijgt dat er te veel aanmeldingen zijn. Probeer het over een dag of twee nog eens. Hetzelfde geldt voor het invoeren van een prompt en het krijgen van een bericht dat er een fout is opgetreden. Dit betekent gewoon dat er te veel mensen het gebruiken en probeer het later opnieuw. Mijn ervaring is dat prompts invoeren dichter bij het einde van mijn werkdag beter werkt dan eerder in de middag.

Wil je nog meer sterke prompts? Hier vind je wat goede Engelse prompts voor ChatGPT voor makelaars. Zoek je een prompt op maat? Neem even contact met me op, ik denk graag met je mee!

Succes!